Zoals het meest mysterieuze gevogelte betaamt, toont LAMBERT alleen zijn praalkleuren vanachter de piano, getooid met een Sardijns masker. Een setting waarin zelfs de meest getrainde spotter zijn meest kwetsbare gezichtsuitdrukkingen niet kan opmerken: die doemen enkel op in de vorm van geluid, en wel doorheen de neoklassieke composities van deze in Berlijn gevestigde Bird of Paradise. Samen met de Tilburgse gitarist Bram Stadhouders ontwikkelde LAMBERT een muzikale séance, waarin de Duits/Italiaanse percussionist Luca Marini het geheel subliem afmaakt. Alledrie zijn deze artiesten gespecialiseerd in improvisatie, onbegrensd componeren en betoverende klanken: precies het grensvlak waarop deze enigmatische performance is geboren.
Expositie Lambert maskers
9 maart 18:45-22:00 TivoliVredenburg, Cloud 9
Een primeur: vijf ‘Lambert-maskers’ in een kleine expositie bijeengebracht, te zien voor en na het concert. Sardijnse maskers die Lambert gebruikt om zijn identiteit(en) als artiest mede vorm te geven.
Music Miners Podcast – Instant Composing
9 maart 19:30-20:15 TivoliVredenburg, Cloud 9
Host Leendert van der Valk gaat in gesprek met de Berlijnse neo-klassiek pianist Lambert en jazzgitarist Bram Stadhouders over hoe je componeert ‘on the fly’. En over hoe de muziek tot stand kwam in hun nieuwe trio bezetting met drummer Luca Marini. De podcast wordt live opgenomen en komt later beschikbaar op de website van Birds of Paradise.
De opname en live presentatie van de podcast wordt voorafgegaan de een vertoning van de korte film Becoming Lambert.
Lambert Radio show
9 maart, 21:45 TivoliVredenburg, Studio Pandora
Lambert draait na afloop van het concert zijn favoriete plaatjes tijdens een live radio programma vanuit Studio Pandora: de kersvers gebouwde, multifunctionele studio bij de foyer van de Pandora zaal.
TivoliVredenburg, Studio Pandora 9 maart, 21:45
Lambert draait na afloop van het concert zijn favoriete plaatjes tijdens een live radio programma vanuit Studio Pandora: de kersvers gebouwde, multifunctionele studio bij de foyer van de Pandora zaal.
“Helpt het luisteren naar muziek je om jezelf te vinden? Of biedt het een perspectief dat niet van jou is, maar toch van nature voor jou toegankelijk is? Muziek die je leuk vindt, zouden de tijden in je leven kunnen beschrijven, waarin je probeerde te ontsnappen aan de verveling jezelf te zijn: door te flirten met nieuwe identiteiten en perspectieven. Vind je jezelf op die manier of raak je verder weg van jezelf? Wat het ook is, het voelt gezond!”
Lambert
9 maart, 18:45-22:00 (te zien voor en na het concert)
TivoliVredenburg, Cloud 9
Een primeur: vijf ‘Lambert-maskers’ in een kleine expositie bijeengebracht. Sardijnse maskers die Lambert gebruikt om zijn identiteit(en) als artiest mede vorm te geven. In aanloop tot de expositie hieronder een fotografische interpretatie van de maskers.
“Identiteit is voor mij een steeds moeilijker begrip geworden. Mensen lijken nog steeds bezig te zijn met de definitie ervan, om erachter te komen wie ze zijn. Herkomst en geboorteplaats geven gemakkelijke antwoorden, terwijl ze ook leiden tot uitsluiting. Ik vraag me af of het definiëren van wat iemand definieert, ook definieert wat iemand anders niet kan zijn, volgens de gangbare definities. Als dat waar is, vraag ik me af of deze definities ons noodzakelijkerwijs samen zullen brengen en ons zullen helpen elkaar te begrijpen. Als de nooit eindigende zoektocht naar identiteit een ondermijnend aspect bevat, is Lambert mijn poging om dit probleem te overwinnen. Dit klinkt misschien een beetje pretentieus, ik weet het, maar misschien identificeert Lambert zich als moreel superieur. Dat is misschien wel een van zijn zwakke punten.”
Lambert
Is goudeerlijk zijn nog steeds gewelddadig?
Terwijl de echte wereld niet in staat is om de vrijheid te bieden te zijn wat en wie je wilt zijn, spiegelt Lambert een wereld waarin dat geen probleem is.
Als je naar korte en gemakkelijke antwoorden zoekt, zul je teleurgesteld zijn. Als je überhaupt naar antwoorden zoekt, kun je op zijn minst enige voldoening vinden in het proces.
Lambert zelf is een uitvinding. Lambert bestaat omdat iemand het niet met zichzelf eens is.
Terwijl we op zoek zijn naar authenticiteit, kan Lambert je alleen een eerlijke geënsceneerde en gescripte versie aanbieden, om dat te bereiken.
In de korte film Becoming Lambert volgen we het idee om de compositie los te koppelen van de componist. Verliest het op die manier zijn identiteit?
“Als je zoekt naar korte en gemakkelijke antwoorden, zul je teleurgesteld zijn. Als je überhaupt naar antwoorden zoekt, kun je op zijn minst enige voldoening vinden in het proces.”
Lambert
Instant Composing (Live)
9 maart 19:30-20:15
TivoliVredenburg, Cloud 9
De makers van het educatieve programma van Birds of Paradise ontwikkelen een serie podcasts over verschillende manieren van en kijken naar componeren. In deze eerste aflevering gaat het over Instant composing. Host Leendert van der Valk gaat in gesprek met de Berlijnse neo-klassiek pianist Lambert en jazzgitarist Bram Stadhouders over hoe je componeert ‘on the fly’. En over hoe de muziek tot stand kwam in hun nieuwe trio bezetting met drummer Luca Marini. De podcast wordt live opgenomen en komt later beschikbaar op de website van Birds of Paradise.
De opname en live presentatie van de podcast wordt voorafgegaan de een vertoning van de korte film Becoming Lambert:
Identiteit is voor mij een steeds moeilijker begrip geworden. Mensen lijken nog steeds bezig te zijn met de definitie ervan, om erachter te komen wie ze zijn. Herkomst en geboorteplaats geven gemakkelijke antwoorden, terwijl ze ook leiden tot uitsluiting. Ik vraag me af of het definiëren van wat iemand definieert, ook definieert wat iemand anders niet kan zijn, volgens de gangbare definities. Als dat waar is, vraag ik me af of deze definities ons noodzakelijkerwijs samen zullen brengen en ons zullen helpen elkaar te begrijpen. Als de nooit eindigende zoektocht naar identiteit een ondermijnend aspect bevat, is Lambert mijn poging om dit probleem te overwinnen. Dit klinkt misschien een beetje pretentieus, ik weet het, maar misschien identificeert Lambert zich als moreel superieur. Dat is misschien wel een van zijn zwakke punten.
Het album False zet vraagtekens bij het belang van identiteit in zijn gangbare definities. Elke track geeft Lambert een andere identiteit, een andere avatar die hem altijd terug leidt, maar tegelijkertijd vrijheden biedt in stijl en muzikale benaderingen. False gaf Lambert de vrijheid om voor elk nummer te zijn wie hij moest zijn.
De receptie van muziek, verwachtingen van fans, muziekjournalistiek of algoritmen proberen muzikale identiteiten te definiëren. Het lijkt belangrijk om te definiëren wie een ander is en het lijkt belangrijk om daar zelf achter te komen. De vraag ‘wat als het niet belangrijk is?’ is misschien gewoon weer een hopeloze poging tot dezelfde vraag, maar ik gebruik Lambert graag voor deze onbevredigende zoektocht naar antwoorden.
Als de echte wereld niet in staat is om de vrijheid te bieden om te zijn wie je wilt, moet kunst op zijn minst proberen een wereld te aan te reiken waarin het mogelijk is. Ik ben er zeker van dat veel improvisatoren weten dat een verbinding tussen mensen mogelijk is om taalbarrières, politieke verschillen, etnische afkomst of landsgrenzen te overwinnen. Dus misschien identificeert Lambert zich als een improvisator. Misschien heeft de popcultuur ons geholpen om wereldwijd verbinding te maken via muziektelevisie. Mijn generatie is misschien beter bekend met Nirvana songs en teksten dan met de traditionele volksliederen van het land waar ze toevallig zijn geboren. Misschien identificeert Lambert zich in de eerste plaats met popcultuur.
In de korte film Becoming Lambert volgen we het idee om de compositie los te koppelen van de componist. Verliest het op die manier zijn identiteit? Als je zoekt naar korte en gemakkelijke antwoorden, zul je teleurgesteld zijn. Als je überhaupt naar antwoorden zoekt, kun je op zijn minst enige voldoening vinden in het proces. Nogmaals, Lambert geeft geen antwoorden. Misschien identificeert hij zich als onbeantwoorde vraag, of geeft hij er gewoon niet zoveel om. Vragen zijn leuk. Antwoorden zijn saai. Dat klinkt verkeerd. vals. Raad eens wat Lamberts album voor False heette? True! Raad eens wat het niet bood? Antwoorden voor identiteit.
The Lambert Archives volgen potentiële Lambert-identiteiten door de menselijke geschiedenis heen. Het is waar, overal vind je sporen van Lambertisme. Toonaangevende Lambertologen van over de hele wereld delen hun wijsheid in de Lambert Archives.
Lambert