Jlin veroorzaakte de afgelopen jaren een wervelwind aan vernieuwende klanken in het muzieklandschap. Tegelijkertijd is Jerilynn Patton nooit ver verwijderd van organische, klassieke klanken. Daarom brengen het Nederlandse Ragazze Quartet en het Grammy-winnende, in Chicago gevestigde percussiekwartet Third Coast Percussion de tracks van Jlin naar de wereld van de kamermuziek. Eerst speelt het Ragazze Quartet Little Black Book, oorspronkelijk geschreven in opdracht van het Kronos Quartet, gevolgd door de wereldpremière van Jlin’s Summon voor strijkkwartet en slagwerk.
Hierna speelt Third Coast Percussion een 7-delige suite uitvoeren getiteld Perspective. De componist zelf is te horen in de grande finale van de avond: een dj-set met delen uit Akoma (Het hart): een performatieve installatie die ze momenteel samen met beeldend kunstenaar Florence To maakt.
De Amerikaanse elektronica-pionier maakt momenteel haar intrede in de ‘kunstwereld’. Zo was Jlin’s werk het afgelopen jaar te horen tijdens de Biënnale van Venetië en legde ze onlangs de basis voor haar nieuwe album Akoma in het illustere The Massachusetts Museum of Contemporary Art (MASS MoCA), een van ’s werelds meest gerenommeerde centra voor de creatie van tot de verbeelding sprekende kunst van vandaag. Componist Remy Alexander gaat in gesprek met Jlin over haar muziek en het programma van vanavond.
Een video-playlist van vier genre overstijgende artiesten wiens werk voor Jlin als basis en diepe bron van inspiratie is: jazz-zangeres Eartha Kitt, soul-funk-zanger Curtis Mayfield, klassieke componist Igor Stravinsky en filmregisseur Wong Kar-wai.
Een optreden van Jlin opgenomen in de The Met Cloisters in het Metropolitan Museum of Art in New York in juli 2021 als onderdeel van ‘Sonic Cloisters’: een reeks locatie specifieke elektronische muziek sets die speciaal voor digitale platforms zijn gemaakt.
Jlin is al lang geïnspireerd door beweging en creëerde nieuwe composities in samenwerking met de legendarische choreografen Wayne McGregor (2017) en Kyle Abraham (2021). Ontdek fragmenten uit deze samenwerkingen, evenals de videoclip voor Jlin’s Carbon 7 (161) met explosief origineel danswerk van performer-choreograaf Corey Scott-Gilbert.
“Jlin can get lumped into the blurrily defined genre of electronic dance music, but if you try to dance to some of her work, you might tear a ligament.”
“Jlin says she doesn’t think about the dance floor when she’s composing. ‘What I’m looking at is movement — and movement can be anything for me: [it] can be the way a woman moves her arm, the way a man blinks his eyes… One of the movements that I’ve seen that inspired me [is] from the movie Memoirs of a Geisha — when she first became a geisha and it was her premiere performance. When I saw that, I remember making ‘Carbon 12.’ That did something to me.’
– ‘I don’t think about the dance floor’: Jlin’s complicated rhythms
(Phil Harrell for NPR)
Requiem: Fire in the Air of the Earth
Choreografie: Kyle Abraham
Autobiography – Company Wayne McGregor
Choreografie: Wayne McGregor
Carbon 7 (161) – Black Origami
Regie: Joji Koyama // Choreografie: Corey Scott-Gilbert
Jlin’s zevendelige compositie Perspective is geschreven voor het Grammy genomineerde percussie-ensemble Third Coast Percussion. De groep zal Perspective integraal ten gehore brengen bop Birds of Paradise. Third Coast Percussion hierover:
“Het proces om Jlin’s Perspective te ontwikkelen toont de skills van alle betrokken artiesten. Jlin componeerde elk van de zeven delen als elektronische tracks, zonder enig gebruik van muzieknotatie. Vervolgens deelde ze deze sonische renderings met de ensembleleden, die aan de slag gingen om een versie van deze delen te maken die ze als kwartet live konden uitvoeren. De percussionisten doken in elk nummer en ontdekten een schitterende complexiteit met talloze verbuigingen binnen elk nummer, onverwachte patronen en geluiden. Sommige Third Coast Percussion versies volgen de originele creaties van Jlin noot voor noot; andere hebben ze helemaal opnieuw uitgewerkt, op een manier die de componist zelf leuk vond.”
In dit diepte-interview spreekt David Skidmore van Third Coast Percussion met Jlin over haar artistieke werk en het proces van het creëren van Perspective.
Akoma is een West-Afrikaans symbool dat is afgeleid van de Asante (of Ashanti) volkeren van het hedendaagse Ghana. De symboliek van Akoma vertegenwoordigt uithoudingsvermogen, begrip, tolerantie en intentie. De letterlijke vertaling is ‘het hart’. Akoma is een van de vele Adinkra-symbolen die veel worden gebruikt in de traditionele stoffen en historische architectuur in Ghana.
“Akoma is a symbolic presence of heart and drum, a rebirth that is rarely seamless, embarking on a journey through multiple realms and spaces. We are collaborating on a rhythmic conversation in which sound and light will create a resonance that absorbs and brings energy into the space. This constant motion of expression leaves moments of delicate shifts while exhibiting modes of control and unpredictability. Balance, erraticness, and fluidity require a consistent state of patience while working against the counterbalance of instability. The installation performance is a creation of intentional action and loss of flow, maintaining a balance similar to how human bodies raise questions about which rhythms we want to keep hidden.”
Jlin & Florence To
Hier is een teaser van Akoma, een gloednieuw live audiovisueel project van Jlin en visual designer Florence To. Jlin zal tracks van Akoma ten gehore brengen tijdens Birds of Paradise.
Een uitgebreide playlist samengesteld door Jlin voor luisteraars van Apple Music met nummers die dienen als Jlin’s ‘dagelijkse anthems’: van hiphop, jazz, klassiek, tot experimentele elektronica en meer.